Dag 19 Sigyria

3 februari 2024 - Habarana, Sri Lanka

Na voortreffelijk ontbijt met tuktuk naar  Pidurangala rock. Deze is niet zo bekend als de leeuwenrots van Sigyria. Daardoor is deze laatste ook drukker. Het is daar file lopen de berg op, 1200 treden.

Sigiriya (Leeuwenrots) is een oud rotsfort en kasteel/paleisruïne, omgeven door de overblijfselen van een uitgebreid netwerk van tuinen, reservoirs en andere bouwwerken. Het paleis boven op de Sigirya rots werd gebouwd tijdens het bewind van koning Kassapa I (477 - 495 na Christus) en is een van de zeven werelderfgoedlocaties van Sri Lanka. De rots heeft zijn naam te danken aan de verdegingspoort, die op een leeuw lijkt.

Beide rotsen zijn ontstaan na vulkanische activiteit.

Beklimmen van Pidurangala rock, is met name het laatste gedeelte een hele uitdaging. Voordat je met beklimming begint, loop je met gepaste kleding door een tempel.

IMG_20240202_112529

Eerste deel is trappen, laatste deel is via een smalle kloof, vaak door spleten, op je buik of rug naar boven. Na deze krachtsinspanning, kom je boven op de rots, met een fabuleus uitzicht. Je kijkt op de leeuwenrots, waarbij je inderdaad ziet dat mensen in file naar boven lopen.

IMG_20240202_113903IMG_20240202_122358IMG_20240202_123130IMG_20240202_123713

Na de lastige afdaling, met tuktuk naar Sigyria rots gereden. Na wat sightseeing en onderweg een olifant gezien te hebben, terug naar onze accommodatie, waar een verfrissende duik in het zwembad op ons wachte.

IMG_20240202_140719

Mocht ook nog even in tuktuk rijden (heb toch voorkeur voor onze eigen auto).

IMG_20240202_140810

' s avonds op aanraden van een Nederlandse gegeten in Cafe Roti: Cheese Kottu en Chicken Biriyani, met een allervriendelijkste bediening. Typische Srilankaanse gerechten. Verrukkelijk.

Na terugkomst nog een pot thee met eigenaar gedronken. Die zat op zijn praatstoel. Zo vertelde hij dat de Nederlandse die ons getipt had voor cafe Roti, er gisteren voor leen paar dagen met zijn chefkok vandoor is. Hij moest nu zelf het ontbijt voor ons klaarmaken. Prima, als we het maar niet zelf hoeven te doen.

Verder had ie een heel verhaal over zijn landgenoten. Die heeft ie liever niet in zijn accommodatie. Zo had hij laatst een boeking via booking.com voor 2 personen. Komen er 6 aanzetten. Hij moest voor deze 4 onderdak regelen, tegen een lager bedrag, anders zouden ze hem een slechte beoordeling geven. Pure manipulatie van zijn landgenoten.

Jouw reactie