Dag 18 naar Habrana

2 februari 2024 - Habarana, Sri Lanka

Na een goede nachtrust, na zo'n intensieve dag als gisteren, wordt er op het buitenterras een uitgebreid sri lankaans ontbijt uitgeserveerd.

IMG_20240201_084937

Ook met de eigenares weer bijzonder gesprek gehad. Haar 2 kinderen (dokter en engineer) hebben sri lanka verlaten, voor Japan en Amerika, omdat er voor hen geen toekomst is in sri lanka. Waar hebben we dat vaker gehoord.

Zij geeft aan dat de instelling van heel veel sri-lankanen er op gericht is, om toeristen geld af te troggelen. Zij verontschuldigde zich daar voor.

Toen we zeiden dat we een foto van haar wilde maken met ons, heeft ze zich nog even snel omgekleed, om zo mooi mogelijk op de foto the komen.

IMG_20240201_101709

Bij busstation door taxi chauffeur afgezet vlak voor de bus die we nodig hadden naar onze volgende locatie in Habrana. Dat is nog eens een service. Daar zijn we heel blij mee, omdat naast dat het er op het busstation chaotisch uitziet er ook nog 2 busstations waren. Als we zelf de juiste bus hadden moeten zoeken, was dat een behoorlijke opgave geweest.

Gelukkig hebben we een zitplaats, want deze rechtstreekse bus doet er 3 uur over. We rijden door een mooi landschap, bergen afgewisseld door rijstvelden.

IMG_20240201_115143

Ook in deze bus wordt weer van alles verkocht. Het lijkt de Albert Cuyp markt wel

IMG_20240201_103731

IMG_20240201_103727

Halverwege de reis, rijdt de bus een groot parkeerterrein op waar meerdere bussen staan. Iedereen stapt uit. Het is lunchtijd.

IMG_20240201_131205

Na 15 minuten vervolgt bus zijn route. Laatste stuk zelfs paar olifanten langs de weg tegengekomen. Die lopen hier vrij rond. Achteraf kregen we te horen, dat safari's die hier georganiseerd worden, natuurlijker zijn dan in een park en daarnaast ook veel goedkoper.

Ook deze buschauffeur weet van wanten en rijdt op sommige stukken meer dan 100km/u Bij eindbestemming worden we netjes geholpen met onze rugzakken. Busprijs is een fractie van wat we in Nederland betalen. Over een afstand van 100 km, betalen we iets meer dan €1 pp.

Deze keer een accommodatie met zwembad, midden in de jungle. We worden weer allervriendelijkst ontvangen. De apen lopen hier rond en op het huis. Dit laatste maakt een gigantisch lawaai.

In de boomhut weer genoten van sri lankaanse gerechten.

IMG_20240202_085851

1. Erik:
    2 februari 2024
    Hoe is de temperatuur en vochtigheid in het binnenland? Went het al? Enjoy
  2. Fred Bijker:
    3 februari 2024
    Temperatuur rond 30 graden, temperatuur is zelfde als aan zee. Doordat we in de jungle zitten is de luchtvochtigheid hoger, maar het koelt hier 's avonds goed af. We zijn al aardig gewend aan de warmte. Alleen in Ella (in de bergen) was het een stuk kouder. Rond de 20 graden.

Jouw reactie