Dag 17 Kandy

1 februari 2024 - Kandy, Sri Lanka

Bij het afrekenen, verraste Piyal mij, doordat hij niets wilde hebben voor de rijst met curry die wij gisteren avond met ze gegeten hadden. Zijn opmerking na herhaald aandringen blijft nog nagalmen: 'no way'.

Piyal en zijn vrouw reden ons naar juwelier in Kandy. Onderweg liet hij ook nog een aantal mooie plekken zien. Zoals Peradeniya. Is een stad die voor de meerderheid uit universiteiten bestaat. Ruim opgezet, veel parken. Ademt rust en vrede uit.

Aangekomen bij de juwelier, keken we onze ogen uit. Een zaal vol met vitrines met sieraden. Doordat de eigenaar famile is van Piyal, werden we met alle egards ontvangen. We werden verwelkomt door de eigenaar en zijn vrouw, en we kregen meteen thee aangeboden. Dat zagen we bij andere klanten niet gebeuren.

IMG_20240131_113725IMG_20240131_123137

Al snel kwamen de eerste dozen met stenen op tafel. De man die ons verder hielp, begeleide Mariette keurig bij het kiezen van de juiste steen. Deze man kwam wel eens in Nederland, noemde een paar Nederlandse namen en was wel eens naar een show van Hans Kazan geweest. Ik maakte daarbij achteraf gezien de foute opmerking, dat wij een soortgelijke show in Sri Lanka gaan bijwonen, nl bezoeken van tempel met de gouden hoektand van Boeddha, waarbij er duidelijke overeenkomsten zijn. In beide shows verdwijnt er iets. De Gouden tand van Boeddha kan je n.l. niet zien, als je in de tempel bent.

Na het uitzoeken van een aantal mooie stenen, noemde de man een prijs. De eigenaar kwam even later, en berekende ons een mooie korting. Ik zat onderhand te tellen hoeveel mensen er met ons bezig waren geweest, welgeteld 11: thee dame, man die ons hielp, 3 dames die op aangeven telkens met andere sieraad dozen kwam aanzetten, eigenaar en zijn vrouw, klerk voor betaling, apart iemand voor op maat maken ketting, 2 mensen die ons naar volgende accommodatie brachten. En dan heb ik de portier bij de ingang nog geen eens meegerekend.

En dit allemaal, omdat eigenaar familie is van Piyal.

Piyal en zijn vrouw, bleven gedurende het uur dat wij daar waren, ons vergezellen.

Na hartelijk afscheid genomen te hebben werden we naar onze accommodatie gebracht, bergopwaarts.

Ook hier weer een prachtige locatie, met mooi uitzicht op Kandy.

IMG_20240201_082859

IMG_20240201_083001

Na ons even opgefrist te hebben, met tuktuk naar Botanische tuin. Hier veel inheemse bomen en planten gezien.

IMG_20240131_141932

IMG_20240131_142310

IMG_20240131_142816

Veel bomen zijn aangeplant door hoogwaardigheidsbekleders, zoals Mountbatten

IMG_20240131_143458

IMG_20240131_144025

IMG_20240131_152716

IMG_20240131_152935

IMG_20240131_154142

Met bus terug naar Kandy, naar de tempel met de Gouden tand van Boeddha. De Tempel van de Gouden Tand is Sri Lanka‘s belangrijkste Buddhistische heiligdom. In de tempel wordt de heilige tand van Boeddha bewaard, die werd weggenomen van zijn overblijfselen na zijn crematie in India en Sri Lanka ingesmokkeld, waar hij uiteindelijk in Kandy terecht kwam.

IMG_20240131_180752IMG_20240131_182035

Er over getwijfeld of we wel naar binnen moesten gaan. Toch maar gedaan. Achteraf goed, zodra we ticket handen gekocht viel het water met bakken uit de hemel. Het leek wel een moessonregen. We voelden ons beschermd door Boeddha. Omdat het zo hard regende, zijn we er langer binnen geweest dan normaal. Daardoor konden we ook de driemaal daagse ceremonie meemaken. Daarbij staan sri-lankanen in de rij, om te offeren. We hebben niet de hele ceremonie gevolgd, maar het maakte op ons een een devote indruk.

Was inmiddels wat minder gaan regenen. Was nog een en stukje lopen naar restaurant dat we uitgekozen hadden. Halverwege begon het weer hard te regenen. Tuktuk aangehouden die ons naar restaurant gebracht heeft.

Mariette heeft het niet helemaal droog kunnen houden.

IMG_20240131_192745

Jouw reactie